Jar - جرّة
 

جرة من معدن الطلق ذو الملمس الصابوني

أور - جنوب العراق
عصر فجر السلالات حوالي 2600-2400 ق.م

هذا الوعاء المهشم يبين مدى تعقد شبكة التجارة التي ربطت المدن في جنوب بلاد ما بين النهرين مع بقية أنحاء الشرق الأدنى

و قد وجدت في إحدى القبور في مقبرة أور. و لربما صنعت في إيران حيث يوجد دليل في موقع تبه يحيى على صناعة و عمل مثل هذه الأواني المنحوتة من الكلورايت. مثل هذه الأوعية، المؤرخة بين أواخر الألف الرابع و الثالث ق.م.، قد وجدت بشكل واسع من الخليج و حتى باكستان. لا أحد يعرف عن ما يمكن أن يكون كان قد ينتقل في هذه الأوعية و لكن يبدو و إنه كان من منتوجات الرفاهية

الطلق المنقوش يقسم إلى نوعين إعتمادا على طراز تزيينها. و التصاميم تبدو و كأن لها معان دينية و قد أقترح أن بعضها تمثل حضائر للحيوانات

المتحف البريطاني - لندن

 


 

Steatite jar

From Ur, southern Iraq
Early Dynastic period, about 2600-2400 BC

This fragmentary bowl demonstrates the extensive trade network that linked the cities of southern Mesopotamia with the rest of the Near East.

It was found in one of the graves in the cemetery at Ur. It may have been manufactured in Iran where there is evidence at the site of Tepe Yahya for both manufacture and reworking of such carved chlorite vessels. Such vessels, dating between the late fourth and late third millennia BC, have been found widely from the Gulf to Pakistan. Nothing is known of what was transported in such pots but it is likely to have been luxury produce.

Carved steatite vessels have been divided into two types, based on the style of their decoration. The designs may have had religious significance and it has been suggested that some represent corrals for animals.

The British Museum - London
Check: http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/s/steatite_jar.aspx

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker