Ur Royal Game - لعبة أور الملكيّة
 

اللعبة الملكية في أور
أور - جنوب العراق 2600-2400 ق.م
واحدة من أكثر ألعاب العالم القديم شعبية
لوح اللعب هذا واحد من عدة نماذج متشابهة من حيث التصميم عثر عليها المنقب ليونارد وولي في المقبرة الملكية في أور، الخشب كان قد تفسخ و لكن الترصيع المؤلف من الصدف و الحجر الكلسي الأحمر و اللازورد قد نجى في مكانه و هذا ما جعل إعادة الترميم للشكل الأصلي ممكنا. اللوح مؤلف من عشرين مربعا مصنوعة من الصدف، خمسة مربعات تحمل زهورا و أخرى تحمل عيونا و و نقطا محاطة بدوائر بينما الخمسة الأخرى تحمل تشكيلات منوعة من النقط، و طبقا للوثائق القديمة فإن لاعبين يتنافسان للمسابقة بين قطعهم من إحدى نهايتي اللوح بإتجاه النهاية الأخرىعدد القطع المسموح بها في البداية يعتمد على رمية حجر النردو نعلم بأن المربعات ذات الزهور كانت الأكثر حظا.
قطع اللعب الخاصة باللوح لم تبقى و لكن على أية حال فإن بعض المجموعات من قطع اللعب المكونة من حجر زيتي مرصع و أصداف قد عثر عليها في أور مع ألواح اللعب الخاصة بها أما النرد فقد كان إما بشكل عصا أو رباعي الأضلاع و قد عثر عليه أيضا.
من الأمثلة على هذه اللعبة المسماة "لعبة العشرين مربعا" و العائدة إلى حوالي 3000 ق.م. إلى الألف الأول بعد الميلاد و من مناطق شرق المتوسط حتى مصر و الهند، و هنالك نسخة من هذه اللعبة الما بين نهرينية قد نجت في المجتمع اليهودي في كوشن جنوب الهند حتى الوقت الحاضر.
بإمكانك لعب اللعبة الملكية في أور أونلاين على موقع المتحف البريطاني
المتحف البريطاني - لندن

 


 

The Royal Game of Ur
From Ur, southern Iraq, about 2600-2400 BC
One of the most popular games of the ancient world
This game board is one of several with a similar layout found by Leonard Woolley in the Royal Cemetery at Ur. The wood had decayed but the inlay of shell, red limestone and lapis lazuli survived in position so that the original shape could be restored. The board has twenty squares made of shell: Five squares each have flower rosettes, 'eyes', and circled dots. The remaining five squares have various designs of five dots. According to references in ancient documents, two players competed to race their pieces from one end of the board to another. Pieces were allowed on to the board at the beginning only with specific throws of the dice. We also know that rosette spaces were lucky.
The gaming pieces for this particular board do not survive. However, some sets of gaming pieces of inlaid shale and shell were excavated at Ur with their boards. The boards appear to have been hollow with the pieces stored inside. Dice, either stick dice or tetrahedral in shape, were also found.
Examples of this 'Game of Twenty Squares' date from about 3000 BC to the first millennium AD and are found widely from the eastern Mediterranean and Egypt to India. A version of the Mesopotamian game survived within the Jewish community at Cochin, South India until modern times.
You can play the Royal Game of Ur on-line at The British Museum's Mesopotamia website (requires Shockwave)
The source: The British Museum Website.