Silver Lyre - قيثارة فضيّة
 

قيثارة فضية 
أور - جنوب العراق حوالي 2600 - 2400 ق.م
عثر على هذه القيثارة في حفرة الموت الكبرى و هي إحدى القبور في المقبرة الملكية في أور و قد كانت تضم 74 جسدا منهم 6 رجال و 68 إمرأة و قد وضعوا في صفوف على أرضية الحفرة. ثلاثة قيثارات وجدت مكدسة فوق بعضها الآخر, و كانت جميعها مصنوعة من الخشب الذي كان قد تفسخ وقت العثور عليها، و هذه واحدة منها مغطاة بالكامل بصفيحة من الفضة و مثبتة بواسطة مسامير فضية صغيرة بينما صنع اللوح الأمامي لصندوق الصوت من الصدف. يضم رأس البقرة الفضي المزين لمقدمة القيثارة عيونا مرصعة بالصدف و اللازورد. و لحافات صندوق الصوت جوانب رفيعة من الصدف و اللازورد.
عندما عثر عليها، كانت القيثارة في التربة و كان المعدن هشا و قد سحقت قوائمها و سويت مسطحة, في البداية تم تصويرها و غطيت بالصمغ و القماش الصمغي لكي يتم حملها مجتمعة و رفعها. الفضة في القمة و الجانب الخلفي كانت محطمة تماما. القليل من الفضة حفظت إنبطاع الحصيرة التي من المحتمل أن تكون قد وضعت فوقها.الأحد عشر إنبوبا فضيا و التي كانت تعمل كضابط للنغمات.
هذه الآلات الموسيقية من المحتمل أن تكون جزءا من طقوس تجرى في البلاط و المعبد, و هناك تصوير لعازفي القيثارات و آلاتهم على الأختام الإسطوانية و على راية أور جنبا إلى جنب مع مغن مفترض
المتحف البريطاني - لندن

 


 

Silver lyreSilver lyre
From Ur, southern Iraqabout 2600-2400 BC
This lyre was found in the 'Great Death-Pit', one of the graves in the Royal Cemetery at Ur. The burial in the Great Death-Pit was accompanied by seventy-four bodies - six men and sixty-eight women -laid down in rows on the floor of the pit. Three lyres were piled one on top of another. They were all made from wood which had decayed by the time they were excavated, but two of them, of which this is one, were entirely covered in sheet silver attached by small silver nails. The plaques down the front of the sounding box are made of shell. The silver cow's head decorating the front has inlaid eyes of shell and lapis lazuli. The edges of the sound box have a narrow border of shell and lapis lazuli inlay.
When found, the lyre lay in the soil. The metal was very brittle and the uprights were squashed flat. First it was photographed, and then covered in wax and waxed cloth to hold it together for lifting. The silver on the top and back edge of the sounding box had been destroyed. Some of the silver preserved the impression of matting on which it must have originally lain. Eleven silver tubes acted as the tuning pegs.
Such instruments were probably important parts of rituals at court and temple. There are representations of lyre players and their instruments on cylinder seals, and on the Standard of Ur being played alongside a possible singer.
The source: The British Museum Website!

 

Lock full review www.8betting.co.uk 888 Bookmaker