Golden Pin - دبوس ذهبي
 

دبوس ذهبي مع رأس من العقيق

أور - جنوب العراق، حوالي 2600 - 2400 ق.م.

إكتشف المنقب ليونارد وولي هذا الدبوس في إحدى المقابر الملكية في أور. في هذا القبر بالخصوص وجدت أربعة أجساد لرجال و جسد إمرأة في غرفة حجرية في قاع حفرة. و قد حملت المرأة كأسا ذهبيا في يدها و قد كان هذا الدبوس الذهبي على صدرها على الرغم من أنه من المحتمل أن يكون قد إنزلق من كتفها حيث كان مثبتا لردائها. و كان هناك ختم إسطواني مصنوع من الذهب في تماس مع رأس الدبوس و لربما كانا أصلا متصلين.

غرفة الدفن في هذا القبر كانت عبارة عن قبة من الحجر الكلسي منصبة و مختومة بقوة بواسطة طين أخضر صلب. الحفر تنحدر إلى الداخل من خلال الأحجار. لقد نظف وولي المكان برفع مصباح كهربائي و النظر خلال الأخرى، و بهذا تمكن من رؤية ارضية غرفة الدفن. و من خلال الضوء فإن حافات الفخار و الآنية النحاسية و في بعض الأحيان لمعان الذهب.

المتحف البريطاني - لندن

 


 

Golden pin with a carnelian head

From Ur, southern Iraq, about 2600-2400 BC.

The excavator Leonard Woolley discovered this pin in one of the graves in the Royal Cemetery at Ur. In this particular tomb the bodies of four men and a woman were found in a stone chamber at the bottom of a pit. The woman held a gold tumbler in her hand, and this gold pin was on her breast, though it had probably slipped from her shoulder where it had been attached to her dress. A cylinder seal made of gold was almost touching the head of the pin. They may originally have been attached.

The burial chamber of the tomb was a dome made of limestone rubble set in and thickly plastered with stiff green clay. Holes sloped inwards through the stonework. Woolley cleared them out and, by holding an electric torch to one, and looking through another, was able to see through to the floor of the burial chamber. Sticking up through a light dust were the rims of pottery and copper vessels and an occasional glimpse of gold.

The British Museum
Check: http://www.britishmuseum.org/explore/highlights/highlight_objects/me/g/gold_pin_with_carnelian_head.aspx
_______